تبلیغات
نقشه کشی و طراحی صنعتی - آشنایی با عملكرد كولر و سیستم تهویه مطبوع
 
نقشه کشی و طراحی صنعتی
سال اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل گرامی باد
درباره وبلاگ


مصرف كالای ایرانی
حمایت از نیروی ایرانی
افزایش ثروت ملی


امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام علی(ع)
«امر به معروف» و «نهی از منکر» دو فریضه بزرگ و دو فرع از فروع ده‌گانه دین مبین اسلام محسوب می‌شوند. گذشته از عنایت خاص قرآن کریم به این موضوع و نیز سیره‌ی نظری و عملی پیامبراکرم(ص) و دیگر اولیای دین، در نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد. آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است. از دیدگاه آن حضرت این دو فریضه برکات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل ترک آنها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است. مراتب سه‌گانه امر و نهی(قلبی، لسانی، یدی) خصوصیات آمر و ناهی، رابطه امر به معروف و نهی از منکر با جهاد و اقامه حدود و نیز لزوم نصیحت کردن و نصحیت پذیرفتن، همچنین فضیلت امر و نهی عوام نسبت به خواص، و رعایا نسبت به حکام، از دیگر فرازهای بیانات علوی در تبیین جایگاه و ارزش امر به معروف و نهی از منکر است.




حضرت زهرا سلام الله علیها:
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.


امام علی علیه السلام :
با مردم آنگونه معاشرت كنید، كه اگر مردید بر شما اشك ریزند، و اگر زنده ماندید، با اشتیاق سوی شما آیند.


حضرت محمد (ص) :
کسی که خود را شبیه غیر مسلمان درآورد ، از ما نیست


امام علی علیه السلام فرمودند:
شیعیان ما کسانی هستند که در راه ولایت ما از خود بذل و بخشش نشان می دهند، و در راه مودت ما همدیگر را دوست دارند . به جهت زنده نگهداشتن امر ما به زیارت یکدیگر می روند. در حال غضب به کسی ظلم نمی کنند و در صورت رضا اسراف نمی نمایند ، برای همسایگان خود مایه برکتند و با کسانی که معاشرت می کنند پیام آوران صلح و صفا و صمیمیتند.


حضرت امام خامنه ای ( دامه برکاته) :
حقیقت این است که امر به معروف و نهی از منکر , همان حرکت حزب الهی و همان پایبندی به اصول است که می تواند در مقابل انحراف و خطاهای فاحش دنیای امروز بایستد.


لعنت ابدی بر شیطان بزرگ آمریکای جنایت کار

تبریک ماه ربیع الاول :
این ماه همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه‏ها است، بجهت این که آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبای او بر زمین فرود آمده است.

مدیر وبلاگ : A M
نویسندگان

آشنایی با عملكرد كولر و سیستم تهویه مطبوع

1ـ تبرید

گرفتن گرما از ماده ای مانند هوا سبب خنک شدن آن می شود ، فرایند مکانیکی گرفتن گرما را تبرید می نامند . در خودرو ، سیستم تهویه مطبوع یا کولر ، گرمای ورودی به اتاق را می گیرد . در نتیجه هوای اتاق خودرو خنک می شود .
کولر خودرو اساساً یک سیستم تبرید مکانیکی سیار است که با تراکم بخار کار می کند ، این سیستم با تراکم مکانیکی بخار تبرید انجام می دهد . عمل تراکم هنگامی انجام می شود که بخار گرمای های اتاق خودرو را جذب کرده باشد سیستم تبرید این گرما را به های بیرون انتقال می دهد. بدین ترتیب گرمای هوای اتاق خودرو گر فته می شود.
سیستم تبرید بر اساس سه اصل کار می کند . این اصلها عبارتند از : تبخیر ، چگالش و انتقال گرما.

تبخیر

تبخیر یعنی یا تعدیل یک مایع به گاز یا بخار . وقتی مایع تبخیر می شود از محیط گرما می گیرد و درنتیجه محیط را خنک می کند.
دو عامل دیگر بر تبخیر مایعات اثر می گذارند . این دو عامل عبارنتد از : دما و فشار . با افزیش دما مایع سریعتر تبخیر می شود . فشار نیز بر تبخیر موثر است ، هر چه فشار کمتر باشد سریعتر تبخیر می شود .

2-1 چگالش

چگالش یعنی تبدیل گاز یا بخار به مایع . وقتی بخار سرد می شود، چگالش می یابد به مایع تبدیل می شود . هرچه فشار بیشتر باشد ، سریعتر به مایع تبدیل می شود.

3-1 انتقال گرما

انتقال گرما یعنی رفتن گرما از جسمی به جسم دیگر از طریق رسانش، همرفت یا تابش

1-3-1 رسانش

معمولاً گرما در ماده ای جامد حرکت می کند .
همرفت
معمولاً به انتقال گرما زا طریق حرکت ماده گرم شده اشاره دارد.( مانندآب در موتور و هوای گرم )

تابش

انتقال انرژِی به صورت امواج است

چرخه تبرید

به چهار حالت مبرد سیستم تبرید کولر خودرو که به صورت ساده در زیر توضیح داده شده در طول چرخه تبرید توجه کنید ، مبرد به ترتیب به مایع پر فشار، مایع کم فشار ، بخار کم فشارو بخار پر فشار تبدیل می شود . این تغییر حالتها در نتیجه تغییر دما و فشار رخ میدهد.
در این سیکل ، تبرید سرمایش در تبخیر کننده ( اوپراتور ) شروع می شود.


اواپراتور[center][/center]

تبخیر کننده یک مبادله کن کوچک لوله و پره ای است که در اتاق خووردو و نصب می شود . مقدار کمی مبرد مایع وارد بتبخیر کننده می شود . وقتی این مایع کم فشار وارد تبخیر کننده می شودگرما جذب می کند و تبخیر می شود در نتیجه تبخیر کننده و های اطراف آن سرد می شود .
سپس بخار کم فشار از تبخیر کننده ( اوپراتور ) به آکومولاتور می رود . اکومولاتور قطره های مبرد مایع را که همراه بخار به حرکت در آمده اند جمع می کند . در نتیجه مایع وارد کمپر سور نمی شود . کمپر سور فقط می تواند روی یخار مبرد کار کند ورد صورت ورود مایع آسیب می بیند . اکومولاتور معمولاً حاوی کیسه ای از ماه رطوبت گیر است . این ماده بخار آب یا رطوبت همراه مبرد را جذب می کند.
بخار کم فشار از آکومولاتور به کمپرسور می رود . کمپرسور بخار مبرد کم فشار را می مکد و فشار آن را به شدت افزایش می دهد . بخار سبب بالا رفتن دمای آن می شود . سپس کمپرسور بخار پرفشار داغ را تخلیه می کند و به چگالنده ( کندانوسر ) تحویل می دهد . چگالنده( کندانسور ) یک مبدله کن گرمای لوله پره ای کوچک است که در جلوی رادیاتور موتور نصب می شود.

بخار مبرّدی که از کمپرسور وارد چگالنده می شود از هوای بیرون گرمتر است. هوای خنکی که از اطراف چگالنده عبور می کند گرمای بخار را می گیرد. وقتی بخار سرد می شود چگالش می یابد و به مایع تبدیل می شود.
مایع پرفشار از چگالنده بیرون می آید و وارد شیر تنظیم جریان مبرّد می شود.
برای آنکه فشار مبرّد مایع ورودی به تبخیر کننده (اوپراتور) کاهش یابد در بین مسیر از یک لوله روزن دار استفاده می شود.
لوله روزن دار، روزنه کوچکی دارد که فقط به مقدار اندکی از مبرّد مایع اجازه عبور می دهد.
این چرخه به طور مداوم تکرار می شود. تا زمانی که مبرّد از مایع به بخار و از بخار به مایع تغییر حالت می دهد سرمایش ادامه می یابد. در طی این فرآیند مبرّد گرمای هوای اتاق خودرو را می گیرد و به هوای بیرون انتقال می دهد.

1-2.
شیرهای تنظیم جریان مبرد:

شیر تنظیم جریان مبرّد سوراخ یا روزنه کوچکی دارد که جریان مبرّد مایع را محدود می کند. این کار ضروری است زیرا باید بین چگالنده و تبخیر کننده اختلاف فشار وجود داشته باشد. چگالنده به فشار زیاد نیاز دارد تا بتواند مبرّد مایع را به بخار تبدیل کند. تبخیر کننده به فشار کم نیاز دارد تا بتواند مبرّد مایع را به بخار تبدیل کند. کمپرسور و سدی که شیر تنظیم جریان ایجاد می کند، سیستم تبرید را به دو بخش، یکی پرفشار و دما و دیگری کم فشار و دما تبدیل می کند.

شیرهای تنظیم جریان مبرّد بر دو نوع هستند:

1
ـ لوله روزن دار
2
ـ شیر انبساط ترموستاتی
به جای آکومولاتور همراه با شیر انبساط از دریافت استفاده می شود .
دریافت کننده به صو رت مخزن کوچکی برای مبرّد مایع عمل می کند. صافی و ماده رطوبت گیر موجود در دیافت کننده رطوبت مبرّد را جذب می کند.

1-1-2 –
لوله روزن دار

سوراخ کوچکی با قطر ثابت دارد که مبرّد باید از آن عبور کند. این سوراخ را روزنه ثابت می نامند زیرا قطر آن تغییر نمی کند.

2-1-2-
شیر انبساط

این شیر روزنه متغییر دارد. با تغییر دمای تبخیر کننده، قطر این روزنه تغییر می کند یک لوله مویین شیر انبساط را به یک مخزن حسگر دما متصل می کند. این مخزن در نزدیکی خروجی تبخیر کننده قرار دارد . با تغییر دما، گاز درون این مخزن منبسط و منقبض می شود.
اگر دمای تبخیر کننده خیلی بالا برود، گاز منبسط می شود. وقتی گاز منبسط شد دیافراگم شیر تنظیم جریان را به طرف پایین می راند. در نتیجه شیر باز می شود و مقدار بیشتری مبرّد مایع به تبخیر کننده می رود و سرمایش بیشتری انجام می شود. اگر تبخیر کننده خیلی سرد شود مقدار مبرّد ورودی به تبخیر کننده کاهش می یابد. در نتیجه سرمایش کمتری انجام می شود.

2-2-
مبرّد

مبرّد ماده خاصی است. مبرّد در دماهای بسیار کم مایع و در دماهای کم بخار است.
مبرّد ایده آل نباید سمّی، اشتغال پذیر و یا قابل انفجار باشد. این ماده باید تا حد معقولی بی اثر باشد و به فلز ، لاستیک یا مخواد دیگری که با آن تماس پیدا می کند آسیب نرساند. به علاوه مبرّد نباید در صورت رها شدن در هوا به محیط زیست آسیب برساند.
در کولر بیشتر خودروها از گاز کلروفلوئوروکربن(CFC)، که نام تجاری آن فرئون است استفاده می شود. این گاز را مبرّد ـ 12 یا R-12 نیز می نامند. امروزه استفاده از R-12 منسوخ شده و بجای آن از هیدرو فلوئورکربن (HFC) استفاده می کنند که آن را R-134a می نامند. با رها شدن R-12 در هوا لایه اوزون آسیب می بیند.

3-2-
روغن کمپرسور

در سیستم تبرید، کمپرسور و قطعات متحرک و کاسه نمدها نیاز به روغن کاری دارند. روغنی که برای روغن کاری این اجزا به کار می رود روغن کمپرسور نام دارد. روغن کمپرسور کف نمی کند و بسیار تصویه شده است. همه ناخالصیها مانند، موم، رطوبت و گوگرد از آن جدا شده است. بعضی از کمپرسورها، روغن لازم برای روغن کاری را به سیستم اضافه می کنند. این روغن همراه مبرّد در سیستم گردش می کند.
در سیستم هایی که از R-134a استفاده می کنند روغن پلی الکلین گلیکول یا روغن PAG به کار می رود این نوعی روغن ترکیبی است. هرگز روغن PGA را در سیستمهایی که R-12 مصرف می کنند نزنید.

4-2-
کمپرسور و کلاچ کمپرسور
کمپرسور پمپی است که بخار مبرّ د را فشرده می سازدو در نتیجه فشار و دمای مبرّد افزایش می یابد. افزایش فشار سبب می شود که مبرّد در سیستم به گردش درآید . هرچه دمای مبرّد بالاتر برود، آهنگ انتقال گرما در چگالنده بالاتر می رود.
در کولر خودروها از انواع مختلف کمپرسور استفاده می شود. بعضی از این کمپرسورها به موتورهای راست و خورجینی دو سیلندر شبیه اند. پیستونها در سیلندرهای کمپرسور بالا و پایین می روند. کمپرسورهای دیگر دورانی این کمپرسورها به دو صورت مختلف کار می کنند. در داخل بعضی از آنها پنج یا شش پیستون یک طرفه یا دو طرفه کار می کند.
کلاچ کمپرسور نوعی کلاچ مغناطیسی سولنوئیدی است که در فلکه کمپرسور نصب می شود، کلاچ درگیر و خلاص می شود تا محور کمپرسور فقط در هنگام نیاز بچرخد. وقتی کلاچ درگیر می شود کمپرسور کار می کند و سرمایش انجام می شود . وقتی به کار کمپرسور نیاز نیست، کلاچ خلاص می شود. در این حالت فقط فلکه می چرخد.
فلکه به وسیله تسمه از میل لنگ موتور نیرو می گیرد. کلاچ کمپرسور پیچیک ساعمال نشود، آرمیچر اندکی جلو می رود در نتیجه با ایجاد شکاف هوای باریکی بین آرمیچر و فلکه کمپرسور خلاص می شود. فلکه روی بلبرینگ سوار است؛ بنابراین وقتی کلاچ خلاص می شود می تواند آزادانه بچرخد.
با اعمال ولتاژ به پیچک، پیچک مغناطیسی می شود. در نتیجه آرمیچر عقب می آید و فلکه به آرمیچر می چسبد. در این حالت محور کمپروسور همراه فلکه می چرخد.

5-2-
کنترل برفک زدن اواپراتور

گاهی ممکن است تبخیر کننده بیش از اندازه سرد شود. در این هنگام رطوبت هوا روی تبخیر کننده چگالش می یابد و برفک می زند. این پدیده مانع جریان هوا و انجام عمل سرمایش می شود. در سیستمهای قدیمی از یک دریچه مکش برای کنترل برفک زدن تبخیر کننده استفاده می شود. این دریچه جریان بخار مبرّد را در خروجی تبخیر کننده کنترل می کند. پایین بودن فشار خروجی تبخیر کننده حاکی از سرمایش اضافی است. در این صورت دریچه مکش خروجی تبخیر کننده را می بندد تا فشار و دمای تبخیر کننده افزایش یابد.
راه دیگر جلوگیری از برفک زدن تبخیر کننده خاموش کردن کمپرسور در صورت کاهش بیش از اندازه فشار تبخیر کننده است. بسیاری از سیستمهای تهویه مطبوع که از کمپروسور با کلاچ چرخه ای استفاده می کنند یک کلید فشار کلاچ چرخه ای در آکومولاتور خود دارند. وقتی فشار خروجی تبخیر کننده کم باشد، کنتاکتهای کلید فشاری باز می شوند.
وقتی فشار خروجی تبخیر کننده کم باشد، کنتاکتهای کلید فشاری باز می شوند در نتیجه کلاچ کمپرسور خلاص می شود و کمپرسور از کار باز می ایستد. وقتی تبخیر کننده گرم می شود، با افزایش فشار، کنتانکتهای کلید فشاری بسته می شود. کلاچ کمپرسور درگیر می شود و کمپرسور به کار می افتد. در برخی از سیستمهای تهویه مطبوع، به جای کلید فشاری، در مدار کمپرسور یک کلید ترموستاتی قرار می دهند. لوله مویینی که دمای تبخیر کننده را حس می کند کلید ترموستاتی را باز می کند. در نتیجه کمپرسور از کار باز می ایستد. پس از بالا رفتن دمای تبخیر کننده، کلید ترموستاتی بسته می شود. در این وضعیت کلاچ کمپرسور از کار باز می ایستد. پس از بالا رفتن دمای تبخیر کننده کلید ترموستاتی بسته می شود. در این وشعیت کمپرسور درگیر می شود و کمپرسور تلمبه کردن مبرّد را از سر می گیرد.

6-2-
دستورالعمل بررسی، عیب یابی و تنظیم اولیه ی نصب و راه اندازی کولر خودرو

ابزار و وسایل لازم : خودروی کولر دار، جعبه ابزار قبل از پیاده و سوار کردن، بررسی و عیب یابی کولر دستورالعمل کارخانه سازنده را مطالعه کنید.
دقت کنید سیستم تهویه ی مطبوع و خشک کننده در دراز مدت خالی از ماده ی خنک کننده نباشد زیرا باعث نفوذ رطوبت به داخل سیستم و خراب کردن DRIER (خشک کننده) اکومولاتور می شود.
نکات ایمنی: چنانچه در سیستم از گاز R-12 استفاده شده هنگام پیاده و سوار کردن سیستم از عینک حفاظتی استفاده کنید. سعی کنید از تماس مایع سیستم یا پوست دست و یا بدن و یا استنشاق گاز خودداری کنیدو گاز را از شعله دور نگه دارید.
ـ سح آب رادیاتور را بررسی کنید زیرا روی سیستم حرارتی و برودتی (تهویه مطبوع کولر) اثر مستقیم دارد. افزایش دمای موتور باعث کاهش کارایی سیستم کولر می شود.
ـ پره های کندانسور را بررسی کنید که گل یا برگ و یا هرگونه مواد خارجی روی آن ها را نگرفته باشد.
ـ پروانه های سیستم خنک کننده و کندانسور و همچنین خلاصی تسمه پروانه ها را بررسی کنید. در صورت نیاز، خلاصی تسمه ها را تنظیم کنید. پروانه ها را از نظر عدم وجود ترک و شکستگی و لقی در محل بررسی کنید. شیلنگ ها، اتصالات و دستگاه های سیستم را از نظ عدم وجود رطوبت یا نم بررسی کنید. رطوبت به علت نشت گاز و نم حاصل به علت روغن درون گاز سیستم است. محل نشت را با آب صابون آغشته کنید. وجود حباب هوا نشانگر نشت گاز است.
ـ عملکرد کلاچ کمپرسور را بررسی کنید. صدای درگیری کلاچ باید در فواصل معین شنیده شود. فن برقی در دور کم با درگیری کلاچ کمپرسور باید شروع به کار کند.
ـ صحت کلیه ی اتصالات اتصالات برقی و سیم های سیستم را بررسی کنید.
کارکرد سیستم تهویه مطبوع (کولر) را بررسی کنید:
ـ موتور را به مدت 5 تا 10 دقیقه روشن کنید.
ـ سیستم تهویه را روشن کنید.
ـ با دست حرارت و برودت لوله های پرفشار و کم فشار را بررسی کنید، اگر لوله ها فاقد حرارت و یا برودت لازم باشند احتمال گرفتگی در مسیر وجود دارد.
ـ مسیر پرفشار باید گرم یا داغ باشد زیرا ماده ی خنک کننده ی سیستم تحت فشار بوده و می خواهد حرارت را به کندانسور انتقال دهد. یخ زدگی روی DRIER (خشک کننده) می تواند به علت مسدود شدن مسیر کم فشار باشد.
ـ مسیر کم فشار باید خنک باشد، چنانچه مسیر کم فشار خنک باشد ولی اتاق خودرو را خنک نکند عیب ممکن است در دریچه ها و یا کنترل پنل باشد. آن ها را بررسی ککنید.
اگر مسیر پرفشار گرم و مسیر کم فشار سرد نباشد عیب در قطعات سیستم است که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
سیستم نباید نشتی داشته باشد، با روش های مختلف می توان نشتی را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام کرد. از کف صابون و یا دستگاه نشت یابی استفاده کنید.

7-2-
نصب و پیاده کردن کولر خودرو

نظر به تنوع انواع سیستم های تهویه ی خودرو و دقت و ظرافت در ساخت قطعات، هنگام نصب و پیاده کردن قطعات ابتدا دستور العمل کارخانه ی سازنده را مطالعه کنید و انجام کلیه ی مراحل خصوصاً شارژ گاز و تست نهایی باید زیر نظر متخصص مربوطه انجام پذیرد.

به ترتیب زیر نسبت به نصب قطعات و اجزای سیستم تهویه ی خودرو اقدام کنید:

ـ موتور کولر را در محل برقراری اتصالات به بدنه ی موتور ببندید. دقت کنید که شیار پولی ها هم طرز و در یک امتداد باشند.
ـ کندانسور را در محل خود نصب کنید.
ـ اواپراتور را در محل نصب کنید.
ـ شیلنگ های بین کندانسور، کمپرسور و اواپراتور نصب کنید.
ـ تسمه های پولی کمپرسور و پولی موتور را نصب و تنظیم کنید.
ـ سیستم را با گاز توصیه شده(R-134A) و ابزار لازم شارژ کنید.
ـ آب بندی لوله ها و اتصالات را طبق روش نشت یابی فلوروسنت آزمایش کنید.
ـ موتور و فن خنک کننده را نصب و سیم کشی کنید.
ـ موتور خودرو را روشن کنید سیستم را زیر بار ببرید(کولر را روشن کنید). درستی کار سیستم را بررسی کنید.
ـ پیاده کردن قطعات سیستم تهویه عکس مراحل بستن آن است.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
شنبه 18 شهریور 1396 04:33 ب.ظ
Having read this I believed it was really enlightening.
I appreciate you taking the time and energy to put this informative article together.
I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and leaving comments.
But so what, it was still worthwhile!
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:27 ب.ظ
Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog.
It's simple, yet effective. A lot of times it's challenging
to get that "perfect balance" between usability and visual
appearance. I must say you've done a excellent job with this.

Also, the blog loads super quick for me on Internet explorer.
Excellent Blog!
سه شنبه 17 مرداد 1396 01:24 ب.ظ
An impressive share! I have just forwarded
this onto a colleague who was conducting a little research on this.
And he actually ordered me dinner because I discovered it for him...
lol. So let me reword this.... Thanks for the meal!!
But yeah, thanks for spending the time to discuss this subject here on your website.
شنبه 14 مرداد 1396 11:42 ب.ظ
Hello! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay.

I'm definitely enjoying your blog and look forward
to new updates.
یکشنبه 8 مرداد 1396 12:36 ب.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for Foot Pain
چهارشنبه 23 فروردین 1396 10:37 ق.ظ
Excellent goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're just extremely fantastic.

I actually like what you've acquired here, certainly like what you are saying and
the way in which you say it. You make it enjoyable and you
still take care of to keep it smart. I can not wait to read far more from you.
This is really a great website.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 01:07 ق.ظ
I used to be able to find good information from your blog articles.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی