تبلیغات
نقشه کشی و طراحی صنعتی - در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی جهت تنظیم فشار پمپ های دبی متغیر (DP)
 
نقشه کشی و طراحی صنعتی
سال اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل گرامی باد
درباره وبلاگ


مصرف كالای ایرانی
حمایت از نیروی ایرانی
افزایش ثروت ملی


امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام علی(ع)
«امر به معروف» و «نهی از منکر» دو فریضه بزرگ و دو فرع از فروع ده‌گانه دین مبین اسلام محسوب می‌شوند. گذشته از عنایت خاص قرآن کریم به این موضوع و نیز سیره‌ی نظری و عملی پیامبراکرم(ص) و دیگر اولیای دین، در نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد. آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است. از دیدگاه آن حضرت این دو فریضه برکات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل ترک آنها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است. مراتب سه‌گانه امر و نهی(قلبی، لسانی، یدی) خصوصیات آمر و ناهی، رابطه امر به معروف و نهی از منکر با جهاد و اقامه حدود و نیز لزوم نصیحت کردن و نصحیت پذیرفتن، همچنین فضیلت امر و نهی عوام نسبت به خواص، و رعایا نسبت به حکام، از دیگر فرازهای بیانات علوی در تبیین جایگاه و ارزش امر به معروف و نهی از منکر است.




حضرت زهرا سلام الله علیها:
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.


امام علی علیه السلام :
با مردم آنگونه معاشرت كنید، كه اگر مردید بر شما اشك ریزند، و اگر زنده ماندید، با اشتیاق سوی شما آیند.


حضرت محمد (ص) :
کسی که خود را شبیه غیر مسلمان درآورد ، از ما نیست


امام علی علیه السلام فرمودند:
شیعیان ما کسانی هستند که در راه ولایت ما از خود بذل و بخشش نشان می دهند، و در راه مودت ما همدیگر را دوست دارند . به جهت زنده نگهداشتن امر ما به زیارت یکدیگر می روند. در حال غضب به کسی ظلم نمی کنند و در صورت رضا اسراف نمی نمایند ، برای همسایگان خود مایه برکتند و با کسانی که معاشرت می کنند پیام آوران صلح و صفا و صمیمیتند.


حضرت امام خامنه ای ( دامه برکاته) :
حقیقت این است که امر به معروف و نهی از منکر , همان حرکت حزب الهی و همان پایبندی به اصول است که می تواند در مقابل انحراف و خطاهای فاحش دنیای امروز بایستد.


لعنت ابدی بر شیطان بزرگ آمریکای جنایت کار

تبریک ماه ربیع الاول :
این ماه همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه‏ها است، بجهت این که آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبای او بر زمین فرود آمده است.

مدیر وبلاگ : A M
نویسندگان
پمپ های هیدرولیک دبی متغیر یس از اینکه سیستم از روغن پر شد و فشار سیستم بالا رفت به طور خودکار و از طریق فرمان هیدرولیک دبی را محدود می کند و اجازه ورود روغن بیشتر به سیستم را نمی دهد لذا بر خلاف پمپ های دبی ثابت مازاد دبی نداریم. در پمپ های دبی ثابت مازاد دبی از طریق رلیو والو تخلیه می شود که این کار هم باعث گرم شدن روغن و هم تلفات توان هیدرولیکی می گردد. با توجه به اینکه پمپ های هیدرولیک از نوع جابجایی مثبت هستند هرگونه انسداد مسیر، افزایش فشار ناگهانی را به دنبال دارد که اگر از طریق رلیو والوها تخلیه نشود ترکیدن پمپ یا لوله های آن را به دنبال خواهد داشت که می تواند آسیب های ایمنی جدی به نفرات و تجهیزات وارد کند. در پمپ های دبی متغیر این مشکل حل شده و با اضافه شدن سواش پلیت پس از رسیدن فشار سیستم به حد تنظیمی دبی، محدود می گردد. پمپ های دبی متغیر نیز به دو صورت DP, DR مورد استفاده قرار می گیرند. در سیستم های DR پمپ به صورت انفرادی عمل می کند ولی در سیستم های DP پمپ ها به هم متصل هستند. با توجه به اهمیت تنظیم فشار در این پمپ ها و اینکه تنظیم فشار در این پمپ ها با والو خروجی بسته صورت می گیرد تنظیم این پمپ ها به لحاظ ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. پمپ های دبی متغیر پمپ های هیدرولیک امروزه به صورت گسترده در صنایع مختلف از جمله فولاد مورد استفاده قرار می گیرند. با گسترش تکنولوژی و ارتقای سیستم اتوماسیونی وPLC و ورود سیستم های هیدرولیک به فرآیند تولید اهمیت این پمپ فزونی بیشتری یافت و به نوعی علاوه بر قلب یک سیستم هیدرولیک به عنوان قلب فرایند تولید نیز ایفای نقش می نمایند. حجم کم – سهولت تنظیم و قابلیت دبی دهی بالا از مزایای مهم این پمپ ها به شمار می رود ولی باید مد نظر داشت که تعمیر و نگهداری و تنظیم آنها به صورت ایمن مستلزم دقت بالا می باشد. ساختمان داخلی یک پمپ پیستونی دبی متغیر در زیر نمایش داده شده است : شکل 1: پمپ پیستونی دبی متغیر همانگونه که از روی شکل مشاهده می شود پمپ مجهز به خط مکش، دیسچارج و کامپنسیتور تنظیم فشار می باشد. وقتی پمپ خاموش است یا در ابتدای راه اندازی سواش پلیت در زاویه 15 درجه قرار دارد خط آبی ورودی، خط قرمز خروجی و خط سبز فلاشینگ است.   شکل2: پمپ در حالت زاویه 15 درجه در حالت دبی کامل شکل 3: پمپ دبی متغیر در حالت زاویه تقریبا صفر یا فلودهی صفر شکل4: ارتباط پمپ ها با یکدیگر و عملکرد المان DP و COMPENSATOR جهت تنظیم دبی شکل 5: عملکرد پمپ پیستونی همانطورکه از شکل 4 مشاهده می شود خروجی های المان DP پمپ ها به هم وصل شده و به یک رلیو والو که فشار مورد نیاز سیستم با آن تنظیم می شود لینک شده است. تنظیم این والو حساسیت خاص خود را دارد و ابتدا باید پیچ تنظیم آن شل باشد و سپس با بستن می نی مس گیج اقدام به سفت کردن و بالا بردن فشار برد. جهت تنظیم ایمن فشار این پمپ ها باید به صورت زیر عمل کرد: 1- بوبین والو باردار کننده باز می شود. 2-پمپ از حالت اتوماتیک خارج و به حالت دستی گذاشته می شود و کنترل روشن و خاموش کردن آن باید در اختیار نفر تنظیم کننده فشار باشد. 3-والو خروجی پمپ بسته می شود. در این حالت باید دقت کرد که رلیو والو مدار سالم و متناسب با فشار کاری سیستم و المان DP هم مسدود نباشد. در غیر این صورت در صورت بالا رفتن فشار ممکن است حادثه ترکیدن پمپ یا لوله ها رخ داده و حوادث انسانی در پی داشته باشد. همچنین دقت کنید که والو فلاشینک پمپ باز باشد. 4-پمپ استارت می شود و فشار تنظیمی توسط کامپنسیتور روی پمپ روی 40 بار تنظیمی یا عددی که کاتالوگ سازنده برای استارت بی باری مشخص کرده تنظیم می شود. 5-این کار برای تمام پمپ هایی که قرار است به هم متصل شوند تکرار می شود. 6-بوبین باردارکننده پمپ ها سر جایش بسته می شود تا پمپ در حالت بار قرار گیرد در این حالت فشار پمپ رو به بالا رفتن می کند که با دست گذاشتن روی فلکسیبل خروجی پمپ این حالت مشهودتر است. 7-جهت تنظیم فشار پمپ ها با رلیو والو خروجی از المانDP فشار مورد نظر سیستم را تنظیم و مهره آن را سفت کنید. 8-زاویه سواش پلیت پمپ در ابتدا کمی بازی می کند ولی پس از پر شدن کامل خط از روغن رو به صفر درجه گرایش پیدا کرده و تقریبا ثابت می شود. اگر زاویه سواش پلیت نوسان زیادی دارد احتمالا فشار پمپ ها تنظیم نیست و یک پمپ تحت بار بیشتر و یکی تحت بار کمتر است که این موضوع را می توان با اندازه گیری و ثبت آمپر موتورها فهمید و با نزدیک کردن آمپر موتور ها به یکدیگر بارپمپ ها را به هم نزدیک کرد توجه داشته باشیم که نوسان فشار علاوه بر خطرناک بودن به لحاظ ایمنی و بالا رفتن احتمال بیرون زدگی لوله ها، اثرات نامطلوب روی فرایند تولید و موتور های الکتریکی محرک پمپ ها دارد. شکل 6: مدار پمپ های اصلی سیستم هیدرولیک بر اساس شکل 6, بال والو مشخص شده در مدار بالا والو خروجی پمپ است هنگام تنظیم فشار این والو بسته است. به لحاظ ایمنی بسته بودن این والو مشکلی ندارد به شرط اینکه بقیه خطوط خروجی از پمپ کاملا درست باشد. باید دقت کرد خروجی المانDP پمپ هرگز نباید مسدود گردد و پمپ تنظیم فشار شود چرا که ممکن است سبب ترکیدن پمپ و آسیب های پرسنلی و تجهیزاتی شود. نتیجه گیری با توجه به اهمیت پمپ های هیدرولیک دبی متغیر در فرایند تولید و فشار کاری بالای این پمپ ها، تنظیم فشار آنها مستلزم ملاحظات ایمنی خاص تجهیز بوده و هر گونه سهل انگاری یا عدم تخصص کافی در این زمینه صدمات جبران ناپذیر انسانی و تجهیزاتی به دنبال دارد.





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی